Atomic Rooster - Atomic RoOoster
(1970)
Label: Akarma
Akarma Records
Duur: 53:59 (incl. bonustracks)
Waardering: @ @ @ @ @ (max. score)

Jarenlang was ik op zoek naar het debuut van Atomic Rooster uit 1970. Had ik het overgrote deel van de catalogus al in mijn bezit, het bleef toch speuren naar dat werkstuk waarop Carl Palmer de drumkit beroerde, alvorens het beste aan Emerson en Lake te gaan geven. Recent vond ik deze schijf eindelijk en wat schetste mijn verbazing: het werk blijkt met terugwerkende kracht een veel prominentere plaats in te nemen in de proghistorie dan ik althans dacht. Het is een belangrijk station geweest op de lijn die via The Nice naar ELP liep en het laat voor mij de puzzelstukjes nog weer wat beter op de plaats vallen.Ondanks de bluesinvloeden is luisteren naar Atomic Rooster luisteren naar een ELP avant la lettre, en dat komt zeker niet alleen door de drumstijl van Palmer maar zeker ook door het typerende en bijna maniakale hammond orgelspel van Vincent Crane, die daarvoor in The Crazy World of Arthur Browne speelde. Zou de invloed van Palmer dan toch groter zijn geweest dan iedereen denkt? Of kende Emerson zijn klassieken? Wie zal het zeggen. Hoe dan ook, we spreken hier in historische en muzikale zin over een hoogtepunt.Werden de heren later gezien als 'The Kings of Heavy Metal', daarvan is hier nog geen sprake. Het is meer 'progressive blues', al bestaat die stroming dacht ik niet.
Het album komt sterk uit de startblokken met "Friday the13th", een up-tempo rocknummer maar vooral met "And So To Bed". De orgelsolo in deze track raakt alle gevoelige snaren die ik heb, het heeft een sterk refrein en de zang van Graham is afwisselend fel en ingetogen. De bluestoets van het album zit o.a. in Broken Wings, een nummer van John Mayall, dat hier in een orkestraal arrangement is gevat en herinnert aan wat Barclay James Harvest in diezelfde periode deed. De heldere productie doet met name recht aan het sensitieve en symfonische "Winter" - het hoogtepunt van het album - klassiek opgebouwd met een intro, een middenstuk en een outro, ondersteund door prachtig fluitspel van Graham. En zo kan ik nog wel even doorgaan, want de hoge kwaliteit geldt voor al het gebodene.Aan de acht oorspronkelijke tracks zijn hier drie bonussen toegevoegd, waaronder twee nooit eerder uitgebrachte tracks waarop Palmer meespeelt: VUG en een demo van de latere single Devil's Answer.
Ik dank Akarma Records die deze boreling van Atomic Rooster in een digi-pack opnieuw heeft uitgebracht. Zij stelden mij in de gelegenheid te genieten van een topwerk en mijn blik op de proggeschiedenis verder te verfijnen.

Vincent Crane - hammond organ, piano
Carl Palmer - drums
Nick Graham - bass, vocals