Reviews A

Artension – New Discovery (2003)

Label: Frontiers Records
Duur: 50:33

Artension is een band die is geformeerd rondom keyboardwizard Vitalij Kuprij. Deze Oekraïner bezit een uitgebreid assortiment aan toetsen maar blinkt toch met name uit in het bespelen van zowel het analoge als het digitale (hammond) orgel. Geïnspireerd door voorgangers als Rick Wakeman en Keith Emerson bepaalt hij een deel van de sound van deze band. Artension beweegt zich sinds haar oprichting in 1996 binnen het progmetal idioom en verwerkt in haar muziek neo-klassieke elementen. Eigenlijk zoals ELP dat ook deed. Hetgeen op deze schijf het meest pregnant tot uiting komt in de prima track ‘Symphonic Expedition’. Niet zo gek, want Kuprij heeft zijn wortels liggen in een conservatoriumopleiding ‘klassieke muziek’ en hield zich in zijn prè-Artension leven bezig met het vertolken van Chopin en Beethoven in de concertzalen van Oost-Europa. De agressieve up-tempo muziek van de band zou ik willen plaatsen tussen de enigszins kale en wat mij betreft simplistische hardrock van King’s X en de complexere en meer en meer symfonische prog van persoonlijke favoriet Shadow Gallery.

De schijf opent imposant met ‘New Discovery’, een meezinger die opvalt door de gedrevenheid van de band en de technische vaardigheid van haar leden. De track raast voort als een TGV, dat geldt eigenlijk voor negentig procent van het hier gebodene, om je als luisteraar nahijgend en puffend achter te laten. Want luisteren naar Artension vraagt wel doorzettings- en uithoudingsvermogen. De prima zanger John West - al lijkt hij soms wat adem tekort te komen - excelleert in tracks als ‘Remember My Name’, ‘Innocence Lost’ en ‘The Last Survivor’. Verder is componist Kuprij vaardig in het neerzetten van goedlopende vocale refreinen zoals in ‘Hearts are Broken’ en ‘Story Teller’ en in het verwerken van klassieke, symfonische intermezzi. Een hoogtepunt vind ik ‘Endless Days’, een track die er tweemaal opstaat. De tweede keer als ‘radio edit’. Een wonderschone ballad met een thema dat mij het bekende kippenvel bezorgt: prachtige samenzang op een (spijker)bedje van toetsen, gelardeerd met akoestische en elektrische gitaren. En wat in het oor springt: het nummer bevat twee verschillende steeds terugkerende refreinen. Hetgeen de avontuurlijkheid ten goede komt. Het album ‘New Discovery’ eindigt met een ‘ghost track’ van bijna twee minuten. De hoes vermeldt er uiteraard niets over maar enig zoekwerk maakt duidelijk dat het hier gaat om ‘Prelude in E flat minor’ van Johan Sebastian Bach. Waarmee de cirkel naar Kuprij’s klassieke verleden weer rond is.
Artension heeft mij verrast. Ik verwachtte hen te kunnen bijzetten in het schier en gestaag langer wordende rijtje met de naam ‘aardige prog maar meer ook niet’. Maar het tegendeel is waar. Compositorisch en technisch hoogstaande progressieve rock. Wel eerst goed uitrusten voordat u Artension tot u neemt anders haalt u het einde van de albums niet.
JoJo(09-2005)

Vitalij Kuprij- keyboards
Roger Staffelbach - guitars